Full snurr

Den senaste veckan har varit tyst i min blogg, anledningen är att det för övrigt varit full snurr. Mamma och Georg har rest hem igen, de verkar nöjda med sin vistelse här. Innan de kom började jag fundera över OM de skulle uppskatta Japan och Kyoto, det kändes som det inte är så speciellt. Därför var det kul att de kom och åter satte ljus på att det är speciellt, annorlunda och intressant här. För mig och oss har ju vardagen totalt tagit över den "semesterutlandsresakänsla" som i alla fall jag hade den första tiden. Det som de uppskattade mest var maten, människorna och träden/trädgårdarna, Georg var extra nöjd att ha badat Onsen-bad tre gånger uppe i bergen. De skrev blogg under sin tid här, den länkar jag till på höger sida, skrolla ner lite så hittar ni den. (malmsjo.blogg.se)

Något de också lärde sig att uppskatta var att kriminaliteten är låg. Måndag förra veckan tog vi ett tåg upp till byn Kurama där det var eldfestival. Det var vi och ALLA andra. Det var hysteriskt mycket folk, vi gick som packade sillar och följde strömmen oavsett vad vi ville. Ester behövde gå på toaletten mitt i alltihop, svaret blev att om du inte kan hålla dig får du helt enkelt kissa på dig, ledsen gumman. Som tur var kunde hon hålla sig.
Festivalen var läcker. Det var först festklädda barn som bar stora eldfacklor, senare var det vuxna män med en annan typ av klädsel.

Hur de lärde sig att uppskatta att kriminaliteten är låg var när mamma märker att hon har blivit av med sin väska. Den innehöll karta, pengar, legitimation och kreditkort. Efter att ha frågat ca 20 av personalen på tågstationen om de kunde någon engelska, fick jag till slut napp. Han hjälpte mig att ringa polisen för att göra en anmälan. Polisen i luren hade begränsade engelskakunskaper så det blev ett stort projekt att få till denna anmälan, inte bara för den knappa engelskan utan också för att det ska vara på ett speciellt sätt här i Japan. Anmäler man en försvunnen plånbok så ska man veta exakt hur många Yen som fanns i den. Jag sa att det var mellan x och xx Yen, det hakade han upp sig på och när jag efter ca 20 min pratande om detta oexakta belopp trodde att det var nog om det frågade han hur mycket mynt det fanns..........................hm. Hur som helst så ringde de och meddelade att väskan hade hittats en halvtimme senare, toppen. de frågade när jag ville hämta den dagen efter och om det passade att den fanns på en polisstation ganska nära vårt hem. Jisses vilken service. Jag cyklade till polisstationen vid den tiden jag önskat och när de ser mig komma in genom dörren tar de fram kuvertet med mammas väska (ja, den var liten och ganska platt), det är så när man är utlänning här. Varenda peng var kvar i plånboken, otrolig skön känsla.

Hiroshima

I lördags åkte vi till Hiroshima. Staden Hiroshima blev känt över hela världen i samma sekund som staden försvann. Hiroshima försvann verkligen, det var i princip bara sand och damm kvar efter bombens verkningar . Det var inget nöje att besöka Peace memorial museum, det berörde och rörde om i det innersta.

Jag gillar att parken just heter Fredsparken och att museet också inkluderar namnet fred. Varje gång en provsprängning av en bomb görs i världen skickar Japan ett formellt protestbrev, tyvärr har de skickat väldigt många sådana.

Symbolen efter bomben; A-dome, var i princip den enda byggnaden som inte pulvriserats av bomben. Anledningen var att den stod precis under vars bomben exploderade, vilket gjorde att byggnaden inte utsattes för samma tryck. Bomben exploderade på 600m höjd.

På eftermiddagen åkte vi båt ut till ön Miyajima, ett av Japans mest populära turistmål. Historien berättar att ön en gång i tiden betraktades som så helig mark att vanliga människor var förbjudna att gå iland och därför istället passerade med båt igenom Toriin (den oranga porten). Nuförtiden är dock vem som helst välkommen, så därför kunde även vi promenera runt där. Det var jättemysigt, precis som i Nara promenerade tama Rådjur runt på gatorna.

Köpa biljetter

image349image350

På lördag ska hela högen åka till Hiroshima. det blir första gången för mig att åka Shinkansen, det supersnabba tåget! Idag cyklade jag till Kyoto Station för att köpa biljetter, jag hittade ett cykelgarage med en skylt utanför som visade att det fanns lediga platser för cyklar men det var fullt för mopeder. Därför var det kö utanför med 5-6 mopeder som väntade, det gäller att ha lite tidsmarginaler om man ska någonstans. Väl inne i garaget fanns en automat där jag kunde lista ut att jag ska trycka på en knapp för att få en biljett så att grinden öppnas, problemet är att allt stod på japanska och det fanns olika alternativ. Som alltid finns servicefolk som såg min förvirring och kom till undsättning, han hjälpte mig med biljetten samt hur jag skulle trolla upp min cykel på en skena ovanför en annan cykel. När jag sedan varit och köpt biljetterna på stationen och kom tillbaka en halvtimme senare kom samme man springade (servicefolket här springer ofta, inte ska kunden behöva vänta!) mot mig för att åter hjälpa mig, kostnad 150¥  (ca 8kr).

image351Sedan cyklade jag för att köpa presenter som Ola, mamma och Georg ska ta med sig i morgon då de ska på Teaceremoni hos en vi känner från skolan.

Lunchen åt jag på ett "Running Sushi"-ställe. Man sätter sig runt en disk, innanför den avlånga disken står en massa kockar. Mellan kockarna och kunderna rullar ett rullband med olika sorters Sushi på små fat.  Sedan är det bara att plocka på sig och äta det som lockar öga och gom, de små faten lägger man på hög som sedan räknas av då man är färdig. Vid varje plats finns en kran med varmt vatten för tea, teapåsar, pinnar, ingefära och soja, otroligt häftigt och läckert. Gott var det och mätt blev jag.

Gyllene Templet & Stenträdgården

I går åkte vi till det Gyllene Templet. Det är en byggnad i tre våningar med tre olika stilar. Nedervåningen är i Palatsstil, första våning har samurajstil och den översta har Zen-tempel stil. Plan 2 och 3 är klätt i bladguld. Man får "bara" se templet från utsidan, och det är en fröjd i sig för omgivningen är fantastiskt fin. Dammen är spegelblank och grönskan är väldigt grön. Det är som balsam för själen att vistas där, till och med barnen var (ganska) lugna.

Inte långt från Gyllene templet ligger Zen templet Ryoanji som är berömt för sin stenträdgård. Den är precis som Gyllene templet ett världsarv, så även Kiyomizu templet vi besökte i lördags, jisses, vilken historiskt intressant mark vi går omkring på här i Kyoto. Stenträdgården består av 15 stenar utspridda på ljust välkrattat grus. Jag läste att den enkla skönhet som detta mästerverk visar är inspirerande för mental meditation. Maja konstaterade dock att det var supertråkigt, det hände ju ingenting.

Det är verkligen kul att ha mamma och Georg här. De är fascinerade av kulturen och framför allt gillar de den japanska maten. De har tagit över mitt och Olas sovrum och när jag gick in där för att tjuvkika så var det som att gå in i kylskåpet, de hade ACn på 23 grader vilket är svalare än vad någon annan har som inte vill frysa.
Nu ska de på en marknad som hålls den 15:e varje månad i ett tempelområde 20 min promenad från vårt hem.

Besök

Nu har mamma och Georg kommit! De kom i torsdags. Nu, efter 2 dygn, börjar de så smått uppträda normalt, de har varit lite förvirrade och stirriga av jetlegs.
Idag var jag med dem uppe vid Kiyomizu tempel. Templet är ett måste att besöka om man kommer till Kyoto. Det ingick i listan över kanditater för världens sju underverk som valdes på nytt i juni. Orsaken att Kiyomizu hade en plats där är dess magnifika träveranda som är uppbyggd på en enorm massa träpelare/stockar.

Vi åt lunch i tempelområdet, kalla nudlar att doppa i god soyasås. Såsen serveras i en liten kopp vid sidan om med ett lock på vilket finskuren salladslök och en klick wasabi ligger. Detta ska man blanda ner i soyasåsen. Då hände det som lätt kan hända, Georg tar hela klicken wasabi och stoppa in i munnen, så nu har han inte ett hårstrå kvar i näsan. Han var ganska tyst och frånvarande minutrarna efter denna eldskjuts.

Ola och flickorna åkte till Biwa lake. Skolan hade träff där. Det grillades korv och paddlades kanot, badade och lekte.

Jag har en ny länk till mamma och Georgs egna blogg under deras vistelse här.

Huset fullt

image337Igår, en ledig måndag, var Majas dagisgrupp hemma hos oss. Alla kom punktligt kl. 15. Givetvis har de fint förpackade presenter i fina små påsar. Det som man i regel har med sig då man är bortbjuden i Japan är kakor eller bakverk i fina förpackningar, även frukt är vanligt att ge bort men då är det de fina frukterna, de som är extra dyra, t.ex. kostar en normalstor nätmelon i fin förpackning drygt 100 kr, en klase vindruvor 60 kr, så det är fiiiina frukter. Det var bara två pappor som kom, och de kom lite senare. Till de män som var kvar hemma fick respektive ta med sig en matlåda när de lämnade vårt hem. I annat fall ligger ansvaret på kvinnan att laga något till mannen då hon kommer hem. Vi hade det jättetrevligt och de tyckte faktiskt att mina Sushirullar (fyllning; tonfisk, crabfish, lax) och teriyakikycklingen var goda. Alla gick i samlad trupp 19.30. När jag vågade mig upp i Majas rum för att se på slagfältet så visade det sig att det var städat och fint!

I morse när Ola lämnade flickorna på skolan så lämnades alla rendiskade plastlådor tillbaka, flera var fyllda med nya goda kakor som tack.  Man kan inte annat än trivas här! Kakor är ju så gott!

Psykologi

Jag läser som ni vet Psykologi i arbetslivet (bl.a.).  En skön mening om personlighet som jag skrev ner i mina anteckningar idag:

"Vi individer är som alla andra, som vissa andra och som ingen annan som har levt eller kommer att leva i framtiden". (Kluckhon & Murray, 1953)

På tal om psykologi så har Ola köpt ett nytt fordon, dyr tycker jag. Det tycker inte Ola, han menar att han har tjänat en massa pengar genom att köpa cykeln.
- Hade jag köpt den i Sverige hade den faktiskt kostat x kr!!!!!
- Då hade du ju inte köpt den!

Eftersom jag läser Psykologi i Arbetslivet handlar det en hel del om hur vi fungerar och påverkas i grupp. På måndag har vi bjudit hit Majas dagisgrupp, kommer alla - vilket det verkar - blir vi drygt 30 pers.  Vi dukar upp ett buffébord är tanken, sushirullar och teriyakikyckling mm.

Skönt med fredag, nästa fredag är mamma & Georg här, de kommer på torsdag :-)

Stilla havets Gotland

I dag har vi bokat resa till Guam!!! Vi kommer vara där mellan den 18 - 27 dec.

Guam ligger ca 5.300 km väster om Hawaii och ca 2.500 km söder om Japan. Ön är endast 73 km lång och ca 14 km bred, en liten paradisö i Stilla havet. Vad jag har förstått så är Guam Japanernas populäraste semesterort, Guam tillhör USA.

image335 image336

Hittade även följande info om Guam:
Guam är rankad näst sist på det internationella fotbollsförbundet, FIFA:s lista över all världens fotbollslandslag. De ligger på en 204:e plats före Amerikanska Samoa som ligger sist.