Svininfluensan och besök

Jag måste erkänna att jag inte har någon direkt koll på influensans härjningar här i Japan. Jag har frågat några stycken om detta och fått helt olika svar. Det verkar i alla fall inte vara samma massvaccination som sker i Sverige, men riskgrupperna vaccineras har jag förstått. Dels finns det inte så att det räcker till alla och dels tror jag inte att Japan är lika hårt drabbat. 80 personer har dött i influensan, men slå ut det på 130 miljoner så känns det inte så hotfullt. Mitt intryck av japaner är att de är hyssteriskt rädda för baciller och sjukdomar. Ett exempel är när Maja förra hösten var lite röd på överläppen för att hon slickade sig och blev torr och fnasig, då kom ett flertal mammor fram till mig på skolan och oroade sig över Maja och undrade vad doktorn har sagt. Han har inte sagt nått var mitt svar och försökte få dem att förstå att det varken är smittsamt eller farligt. Nu när svininfluensan är ett faktum har fler än någonsin mask på sig, det ska tydligen inte hjälpa nämnvärt mot smitta men det signalerar att personen är lite krasslig och att man bör ta ett steg tillbaka. I entréer till restauranger, affärer och skolor mm finns handsprit. Om någon familjemedlem blir sjuk i influensan ska hela familjen stanna hemma. Jag tycker att de hanterar det ganska bra faktiskt.

I fredags fick vi mail från flickornas skola om att det fanns risk att skolan skulle stängas för middelschool-eleverna denna vecka. Anledningen är att 5-6 stycken är sjuka, troligtvis i svin. 5-6 stycken innebär att halva middleschool är sjuka för det går bara 10 elever i 6/7:an och 4 i 8/9:an. Japp, skolan är liten! Så idag har inte bara jag studerat på distans, även Ester har pluggat hemifrån (men hon är frisk). Trevligt med lunchsällskap!

Igår hade vi en familj här från Olas jobb. En familj med 4 barn under 10 år, det ni! Vi bjöd på Tacos och till dessert fick de Gino. Det var nya smakupplevelser för dem, turligt nog tyckte de om det.

path of philosophy

I dag var det en perfekt höstdag under blå himmel och 18 grader i luften. Turligt nog hade jag redan förra veckan öronmärkt denna dag till att umgås med min vän Jun. När vi insåg att vädret skulle bli vad det blev bestämde vi att promenera längs med "filosofernas stig". Skönt!

Efter promenaden åt vi en god lunch;

Röda löv

Hösten har kommit även hit till Kyoto. Men här säger man att det är "rödalövsäsong", och visst låter det betydligt trevligare än höst. I dag tvingade vi in barnen i bilen och åkte till Kyotos södra del där det finns ett Zen-tempel vid namn Tofuku-Ji, som är ett populärt tillhåll för röda löv-njutare. Fint var det!

Skön temperatur  på runt 15 grader.  Att vi kunde göra detta på en måndag beror på att även dagen är röd, Labor Thanksgiving Day är det i dag.

nedräkningen har börjat

Om på dagen sex veckor har vi flyttgubbar i huset som ska packa ihop vårt bo för frakten till storstan. Flyttfirman har redan varit här och rekat, de har öppnat garderoberna och antecknat vad vi har. Grejerna ska packas ur den 21 och 22 december. Inflyttning i Tokyo den 25 december. Det innebär att vi får hålla oss lite flytande över självaste julafton. Vi smider planer för fullt för att få till en så julig jul som möjligt. Maja har redan köpt en miniatyrgran som hon klätt på och av ett 10-tal gånger, idag är den med till skolan för visning. Den 24 december har vi bokat julbord på ”Lilla Dalarna” i Roppongi, bokningen gjordes på svenska!

Skolkläderna till Ester och Maja är beställda från ett företag i USA efter instruktioner från skolan, dunvästar, munkjackor, kjolar och jympabrallor med TIS-logga.  Tröjor finns tydligen att köpa i skolans butik.

Vi är redo för flytt, både mentalt och praktiskt!

Halloween

Förra fredagen firades Halloween i skolan. Barnen vandrade runt och samlade in godis från områdets butiker. Alla var givmilda. Barnen var glada. Till firandet kom även en klass från en av områdets japanska skolor, de uppträdde i gymmet med en dans, fantastiskt bra!

Okinawa

Nu är vi hemkomna efter en långhelg (lör – tis) på den japanska paradisön Okinawa! Vi hade inte direkt tur med vädret, men de stunder som bjöds, tillbringades på stranden som tillhörde vårt mysiga b&b-hotell.

Vi landade i lördags och bodde på ett hotell i Naha som är stororten i Okinawa. Hotellet låg på shopping/restaurang-stråket vilket betydde att det blev (lite) shopping och middag på lördagskvällen. Sedan åkte vi i vår hyrbil till en ort som heter Toya där vi bodde de kommande två nätterna. Söndagen tillbringades på vad vi kallade vår privata strand, eftersom vi var själva där. Nästa dag, måndagen, blåste det halv storm så vi åkte till en temapark där barnen målade typiska Okinawa-figurer i lera, efter det besökte vi en saltfabrik. Väl tillbaka blev det bad i höga vågor!

Okinawa är fantastiskt! Men vi var där för kort tid!