Svenskt i Tokyo

Livet i Tokyo verkar bli mer socialt än vårt liv i Kyoto, eller rättare sagt mer socialt på svenska. Det går inte att komma ifrån faktumet att det blir en annan nivå på diskussioner när det finns språkliga hinder. De jag pratar med här i Kyoto, om jag räknar bort familjen, är (nästan) uteslutande människor som har engelska som andraspråk.

 

I Tokyo finns swea;

 

SWEA är ett GLOBALT NÄTVERK med ungefär 8000 svenska kvinnor i 77 avdelningar och 34 länder. De är den största Sverigefrämjande organisationen utanför Sverige och deras syfte är att sprida svensk kultur och tradition. SWEA ger donationer och stipendier på cirka 2 miljoner kronor per år.

SWEA är en icke vinstdrivande ideell organisation som utgör ett nätverk och skyddsnät för svenska kvinnor utomlands och ett starkt stöd för den svenska industrin ute i världen.


Jag har redan tagit steget in i gemenskapen och blivit medlem. Jag får därför bl a månadsbrev där kommande aktiviteter presenteras. Jag inser att jag kommer ha fullt upp med kulturträffar, matlagningsträffar och gud vet allt. De planerar nu årets kommande julbazaar på Svenska ambassaden, där det stod att barn från svenska skolan kommer att gå luciatåg. Inte visste jag att det finns en svensk skola, så 2 sekunder senare googlade jag fram Svenska Skolföreningen i Tokyo som undervisar elever från förskoleklass till årskurs 9 i svenska språket. Platsen är på Tokyo International School och det är två timmar på fredagseftermiddagarna, perfekt för oss! I årskurserna 6-9 samarbetar de med Sofia Distans och använder i stort sett samma arbetsmaterial som eleverna på Sofia skola i Stockholm.  Allt börjar falla på plats. Nu återstår bara att hitta ett bo.


Kommentarer
Postat av: jimmy

hej



har alltid velat åka och bosätta mig i tokyo. Är det svårt? kan du hjälpa mig med praktiska saker för att ta mig dit? Är det lätt att bli antagen på univeristet? Hög gärna av dig för diskussion.



[email protected]

Mvh Jimmy

2011-05-16 @ 19:34:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0