Fiskeby på västkusten

Tisdag förmiddag åkte vi till västkusten (Wakasa) och Japanese Sea. Asa hade bokat övernattning på ett Minshuku, ett japanskt Guest house i en liten fiskeby som heter Sekumi.  Vi började med att åka upp till Rainbow line, sista biten var via sittlift. Utsikten på toppen var förstås över det japanska havet men också över 5 små sjöar

 http://www.mikatagoko.com/intro/intro.html

 

Lunch på vägkrog

utsikt

Självklart serverades fisk till middag när man är i en fiskeby. Sashimi, vilket är råa fiskfileer, likt sushi men utan ris. Jag gillar verkligen Sashimi, väldigt gott och fräscht. Men jag måste erkänna att jag var nöjd att jag samlat på mig lite erfarenhet av detta under tiden vi bott här, det behövdes då det serverades Sashimi på ett råare sätt än vad jag varit med om tidigare, t ex var squidens huvud med på fatet och det liksom rör sig och ändrar färg om man petar på den. Bläckfiskbitarna var lite knepiga att få i sig eftersom de sög sig fast på tallriken, men skam den som ger sig. 

 

Vårt bo i byntrångt i byn

Frukost och fisk är för Ester en konstig kombination

På vägen hem, åkte vi en liten senväg förbi Obama, mer om det i nästa inlägg.


Kommentarer
Postat av: Tina

uuuuhh! Läbbig mat! Modigt! Så annorlunda det ser ut mot Kyoto!

2009-05-06 @ 20:49:18
URL: http://tinaostefan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0