Godis är gott!

ABBA, IKEA, HM, pappaledighet, sill & potatis och faluröda stugor är något som förknippas med Sverige.  En annan sak att sätta upp på den listan är lördagsgodis, det verkar bara gälla för svenska barn, alltså att inte äta godis de övriga dagarna. Detta sätter ibland våra barn på hårda prov. En annan skillnad, det gäller inte alla, men många, det är att barnen går i säng sent här i Japan. Med sent menar jag sent, för sent. Anledningen vet jag inte, men det kan vara att de ska få chans att träffa sin pappa innan de somnar, eller är det tvärtom, att pappa ska få träffa sina barn, ja ja vad vet jag. Men jag kan se ett visst mönster. Trötta barn i bilen hem från skolan, det kan lösas med lite energi i form av godis. Gnälliga barn blir tillfälligt mindre gnälliga barn. Nu har det i alla fall skett igen. Maja kunde inte motstå frestelsen. Hennes kompis Honoka har (hennes päron) en stor van till bil, påminner lite om ett mindre vardagsrum. Dit in går gärna barnen under lektiden efter skolan. Anledningen kanske är flera, men en är att det alltid finns godis där. Maja älskar godis! Hon älskar godis mer än de flesta andra, ja det är säkert, jag vet. Maja vet att det är fel, hon vet att hon inte får äta godis en torsdag. Idag är det torsdag och Maja har ätit godis. I smyg, i Honokas bil. Jag skulle liksom inte få veta något var tanken. Förra gången det hände, att jag fick reda på det jag inte skulle, blev jag väldigt arg. Lika arg för att hon gör något förbjudet blir jag arg för att den lilla söta goa tjej hon är har en förmåga att kringgå sanningen. Den gången slutade det med att det västes fram ett hot, hotet löd; om du tar emot godis och äter en vanlig dag utan att fråga (hon vet ju svaret), blir det inget lördagsgodis den veckan. Där är vi nu, Maja har gråtit floder och hotat tillbaka (ja, man gör ju vad sina föräldrar gör) med att hon inte kommer göra ett kort till mig när jag fyller år. Hon har försökt med tummis, den här gången lovar jag veeerkligen osv. Hu, vad svårt det är, jag föredrar mycket hellre mutor om man ska välja mellan mutor eller hot. Ett tips till Maja är att försöka muta mig med godis, det skulle funka garanterat!               


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0