veckans bokslut

Veckans vardagar leder mot sitt slut. Temperaturen kräver täckväst och vantar, i alla fall för mig som cyklar. Löven är riktigt röda, det är röda löv-säsong här nu. Det är näst intill lika stort som körsbärsblomningen.


Det har inte hänt så väldans mycket. Men något som hänt är att jag har varit inlånad som skolgårdsvakt under en timme då skolans personal hade möte. Jag såg framför mig en timme där jag lugnt kunde gå runt och le mot alla fina barn. Nähäää, så blev det inte. Så fort dörren till skolbyggnaden var stängd, växte små horn ut ur barnens pannor. Framför allt var hornen extra utvecklade i gruppen 5-6 år, Maja och hennes kompisar. De gaddade ihop sig i tre grupper med tre i varje (tre funkar ju aldrig som vi alla vet) och sedan gick de omkring med korslagda armar och var allmänt stöddiga mot någon ur de andra grupperna. Efter 45 min hade 4 gråtit, jag hade sagt till 2 att inte slåss samt lyssnat på väldigt komplicerade och tilltrasslade förklaringar. Under den timmen åldrades jag säkert 5 år. Rektorn tackade för hjälpen och jag svarade att "det var bara roligt".


Jag har också inhandlat de första julklapparna. Det känns skönt. Under samma runda fotade jag en massa olika täckvästar som kunde vara passande till Ester. Det är otänkbart att handla något utan hennes godkännande, så jag curlade lite genom att presentera några alternativ som hon och Ola enkelt och effektivt kunde köra iväg och inhandla efter middagen samma kväll.


Som flitig elev har jag givetvis studerat lite grann också. Det som satte sig från företagsekonomin var att ordet bokslut kommer av att förr i tiden, då lagar och regler var begränsade, räknade man samman siffrorna då boken var slut, det var inte årets slut som gällde. Men, jag tror tyvärr inte det är den typen av kunskap som efterfrågas vid tentamen.


Ja, det var lite utdrag ur veckans vardag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0