Knowledgeable

För att väga upp till det förra inlägget kan jag meddela att jag nu har förkyldningsblåsor på näsan, så jag går inte utanför dörren. Om jag går utanför dörren tänker jag täcka halva ansiktet med ett munskydd, integrerad som jag är.

Det positiva som hänt är att i går fick Maja en utmärkelse på skolan. Wow, min stolt- och mallighet slår i taket.
Hon fick "The KIS Knowledgeable award" med orden;
This Kindergarten student was working with the word family ( -at ) and creating different words during reading workshop. Independently she made a long list of words. While checking over the list with the teacher, there was an unfamiliar word to the teacher. Maja explained that "lat" is a swedish word and that it means lazy. Great connection Maja-chan!

Maja är bara 5 år men lär sig vad 7-åringar gör därhemma. Eftersom jag även ser hur hennes självkänsla växer och hur hon är trygg i skolans miljö kan jag inte annat än att njuta av att hon får den start hon får gällande skolan. Det kan uppfattas som skryt, ja, det är lite skryt. Men framför allt tycker jag det är intressant att få inblick i något annat system, det svenska är inte alltid bäst. Vissa saker känns dock fortfarande lite konstigt annorlunda och för mig gammalmodigt och det är bl a att lärarna tilltalas med Ms eller Mr. Det gör ju lärarna till tydliga auktoritärer, kanske till gott och ont. Det viktig är att respekten är ömsesidig.
Japanska barn uppfattas som ouppfostrade om de tilltalar en vuxen med förnamnet. Jag kallas alltid Ester eller Majas Mam, säger jag till dem (som jag känner väl) att kalla mig Lena blir de bara förvirrade. Dessa saker känns lite förlegat och lite svartvit film.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0