Girls day

image558I går var det flickornas dag här i Japan, girls day, hina-matsuri (Japanese doll festival). Förra året firade vi denna dag, 3 mars, vid ett tempel där vi fick se en högtidlig ceremoni där man som avslutning lade ner små korgar med dockor i en liten bäck som rann vid Templet. Vi lade inte våra korgar i vattnet eftersom de först ska hänga på väggen i ett år. 

Nu är det den 4 mars ett år senare och de hänger fortfarande kvar på väggen. I år var den 3 mars en måndag, förra året var det på en söndag. Till skillnad från pojkarnas dag som firas den 5 maj, är flickornas dag inte en helgdag (!!!).

När ett litet flickebarn kommer till världen och just då till Japan, köper vanligtvis mor- eller farföräldrarna en hina-docka till bebisen. Den ska plockas fram i hemmet i slutet av februari varje år och dekoreras fint med bl.a. fin kimono för att bringa lycka över flickan, viktigt är att den plockas undan på kvällen den 3 mars för annars finns risken att flickan får vänta lite längre på att bli gift (= olycka).

Eftersom jag gärna ser att giftermålet kan dröja lite för mina tjejer funderar jag starkt på att i stället lägga krutet för framtiden den 5 maj, att hänga upp karpar i papper utanför fönstren ska bringa kraft till pojkar, den kraften vill jag bringa mina flickor istället. Pojkarna kan sedan få gå och drömma om att gifta sig, även om det kanske dröjer något.

Kommentarer
Postat av: Tina

Ja herregud det låter det.. jämlikt verkar det ju inte. Är det någon gång det borde vara helgdag är det väl på flickornas dag.. Eller? Man får väl vara glad att det är dockor som åker i korgarna och inte riktiga flickebarn...

2008-03-04 @ 11:56:44
URL: http://tinaostefan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0