Lunchlåda till middag

Vad jag har förstått i min omgivning gör de flesta (läs alla) fruar/mammor bentolådor, precis som jag, fast jag gör det bara till barnen , någon måtta får det vara.....eller rättare sagt äter Ola ute och har därför inget behov. Hade han det så hade jag givetvis ordnat det, eller? I dag är det lördag och Ola jobbar. Han kommenterade i morse att vi kanske bott här för länge eftersom jag gjorde frukost åt honom innan han drog iväg, dvs inte ordinarie helgfrukosttid, den största anledningen var nog att jag var kaffesugen, men i alla fall, kom och hämta hem mig fort!

Det är inte bara synd om Ola som jobbar en lördag, det är synd om mig också för jag är sjuk, det innebär att det är även synd om barnen som inte får någon mat. Som tur är i allt elände finns en bentorestaurang i krokarna, det finns förmodligen bentorestauranger i alla krokar här i Japan vilket betyder att barnen kan räddas, de får vällagad och god mat.

Bentō (弁当, べんとう) är japanska för lunchlåda. En traditionell bento består av ris, fisk eller kött och en eller flera små grönsaksrätter som tilltugg. Det finns en hel del regler om hur en bento ska tillagas, den ska bl a bestå av ett antal färger; vitt, gult, rött och grönt. Det vita är förstås ris som ska fylla halva bentolådan.

image478

Bentorestaurangen

image479
Menyn

image481
Här är vårat sortiment av lunchboxar för flickornas luncher. Två av dem har en thermos i lagom storlek för den varma maten. I skolan har de flesta kall mat med sig, men Ester och Maja vill ha varm, då får de det :-)


Kommentarer
Postat av: Anonym

Du måste krya på dej Lena så att du kan göra dina hushållssysslor igen....;-)
Jag är såååå
avundsjuk på den fantastiska Varma o sköna semestern ni hade över jul efter att ha sett alla bilderna! Kram/An

2008-01-12 @ 20:19:32
Postat av: Tina

Får japanska hemmafruar VARA sjuka? Hoppas du mår bättre! Försöker få barnen att äta sushi men inget går som jag väntat mig. Hade köpt bitar som jag tänkte att Julia skulle gilla, hon ratade allt medans Eric som jag inte ens tänkt mig skulle äta det, vräkte i sig allt, inklusive Juluas ratade bitar och tyckte att det var fantastiskt. Arvet slog väl igenom på den ena men inte den andra....
Kram!

2008-01-13 @ 12:18:36
URL: http://[email protected]
Postat av: Lena

Samma fördelning även här. Maja fick välja mellan running sushi och Mc Donalds idag när hon var ute med sin far, hon valde det första. Ester tycker kallt ris är skitäckligt! Varmt ris är som tur är superdupergott, men sushi serveras ENDAST med kallt ris.

2008-01-13 @ 13:02:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0