torrt, fett och svart mm.

Äntligen fredag!!!!

I veckan var jag hos ögondoktorn. Det är ju liksom inte bara att gå dit, som det hade varit hemma. Här är jag klart beroende av hjälpande vänner som följer med som tolk,  denna gång följde Asa med mig. Jag har fått lov att ha glasögon sedan jul, linserna har färgat mina ögon röda. Ögondoktorn sa att det förmodligen berodde på torra ögon. Inomhusluften blir torrare här pga att huset värms upp av ACn som blåser ut varmluft.

I tisdags kväll fick jag gå och lägga mig klockan nio. Jag mådde illa, kräkilla! Jag tror det beror på middagen som bestod av tempura, dvs friterade räkor och grönsaker. Det är mycket fräschare än det låter, inte alls så där flottigt som friterat brukar vara. Men det är ju trots allt friterat och fett. Helt klart är att vi har en hälsosammare kosthållning här i Japan, det blir nog så automatiskt. Avsaknad av cream fraisch och matlagningsgrädde verkar ha gjort magen känslig för fettchocker. Kvällen efter blev det istället kokta grönsaker i buljong.

I morse var det månadens PTA-möte. Jag och Kaori, vi som är logotype-teamet bestämde oss före mötet att inte fråga om några åsikter utan istället presentera hur det blir, tufft va! Förhoppningsvis funkade det, ingen sa emot oss i alla fall, nu ska bara våra brutala beslut passera rektorn och styrelsens kritiska filter. Det brutala i sammanhanget är att vi vill ha en alternativ färg på T-tröjorna med skolans logga, dvs en kommer att  vara gul med blå logga (skolans båda färger...................och Sveriges) och en svart med blå logga. Jösses, vad stort vissa saker kan bli!!!!! Nu vill jag bara avsluta detta projekt!!!!

I kväll blir det Shabu-Shabu med efterföljande fredagsmys. Vi kommer att titta på SVTs webb-TV där favoriten just nu är Dubbat. Vi kollar också Robin och På spåret, himla mysigt! Ni ser, fredagsmyset funkar även här i öst!

Idag fyller mamma år! Stort GRATTIS!!! Nu längtar jag hem till Sverige, i morgon ska syrran med familj hem till mamma och firar henne, det vill jag med göra ju!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0