NY

Gästerna från New York gjorde gårdagen till en supertrevlig dag och framför allt kväll. Som jag nämnde i förra inlägget kom familjen (förutom mamman som var kvar i USA) från New York - vars yngsta dotter gick i Esters klass -  hem till oss på middag igår. Vi stötte och blötte jämförelser om våra olika länder och Japan föstås. Eleonor, som fyller 10 på torsdag, har haft en lite jobbig period för hon har varit spänd över ett test. I NY får man göra tester för att kunna söka till vissa skolor, till de lite "bättre" skolorna. I och med testerna ploppar benämningen "elitskolor" upp i mitt huvud och hur känner man för det? .......... inget jag riktigt kunde dela med mig av i går.
Mycket som avgör om skolan är bra är hur aktiv PTA (Föräldrargruppen) är, hur aktiva de är med att på olika sätt samla in pengar, pengar som kan användas till roligheter och nyttigheter som ökar trivsel och välbefinnande. Normalt är tydligen i de "fina" skolorna att varje familj donerar 1000 dollar (!!!) till skolan, det är inget krav men de flesta gör det tydligen eftersom det rekommenderas. Det finns skolor som har ett PTA med anställda medlemmar, alltså avlönade. I Sverige är det ju precis tvärtom, där är det ju förbjudet att be om busspengar för att kunna ta sig till ett museum eller badhus. Jag vet varför och jag har förståelse för det, men jag anser att det är lite överdrivet åt andra hållet. Men jag vill verkligen inte förespråka den amerikanska modellen.
Familjen NY är otroligt mysiga och jag känner mig så himla nöjd över denna bonus att vi samlar på oss vänner runt om i världen. Det blir ju inte bara här i Japan utan lite runtomkring eftersom flera familjer flyttar hem någonstans, precis som vi. Självklart har vi spikat att vi kommer till New York och de ska komma till oss i Sverige, det blir toppen. Som det ser ut kommer vi nog även kunna åka till Hamburg dit den tyska familjen flyttar tillbaka om en månad. Det känns trist, att de flyttar hem alltså.
Men, vi ser fram emot att det kommer hit en svensk tvåbarnsfamilj inom kort, väldigt kort. Deras äldsta dotter kommer att börja på KIS, i den yngsta gruppen (3-4). Maja är i gruppen över (4-5) men de har en hel del tid gemensamt och Maja kommer att bli en nöjd tolk.

Kommentarer
Postat av: Tina

Skit i det där med att åka runt hela världen och hälsa på folk. Kom hem någon gång! saknar er!

2008-02-20 @ 08:26:22
URL: http://tinaostefan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0