De senaste dagarna

Ola har varit på konferens hela veckan men kommer tillbaka i morgon eftermiddag, fredag.

I måndags var vi hembjudna till familjen Gisselgård. De bor i ett större hus som kallas för Shugakuin International house. Där får man bo i max 1 år och om jag fattat det rätt tillhör det, eller har samarbete med Kyoto Universitet. Det är billigt och praktiskt, man slipper inköpa kyl och tvättmaskin m.m. som annars inte ingår, lägenheten är dessutom möblerad och det finns strykjärn och dammsugare att låna. Lägenheten är inte stor, men den räcker. Som Isabell uttryckte det är den i perfekt storlek för att familjen riktigt ska växa samman. Kanske är det så, kanske skulle man knö in familjen i 45 kvm och riktigt rå om varandra, jag tror att det är många som skulle behöva det. Det första jag tänker på är att, perfekt, då kanske antalet mammarop kan reduceras samt att det räcker med att vara hyffsad i basket för att sortera alla grejer till rätt plats.

Tisdagen åkte vi in till stan. Där träffade vi Izumi och Brittney och en till klasskompis till Ester som heter Mayu på ett ställe som säljer allt möjligt som är tillverkat av japanska textilier. Man kan också boka tid, som vi, och sy lite saker själva. Ester sydde en hårsnodd, jag och Maja gjorde en blomma att sätta fast på ett hårspänne.



 
Ester & Maja promenerar genom Kyoto city till textilbutiken.

 

Onsdagen skulle Majas kompis Yumi komma hem till oss. Ester ville också ha kompis och garderade sig genom att dagen innan fråga både Brittney och Mayu, så huset var fullt. Även om det "bara" är kompisar som kommer över har de med sig små presenter, på bilden finns marmelad och en fin ask med olika kakor varav hälften hade en smak av fisk...



Torsdagen, i dag,  var vigd för picnic vid floden. Jag och Izumi mailade familjer från skolan så att vi kunde tjuvstarta det sociala som skolan ger. Nu, torsdag kväll kan jag konstatera att vi blev inregnade. Izumi med dottern Brittney, Isabell med döttrarna Livia & Lisen kom över på lunch under vårt tak istället.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0