PTA

I dag var jag på PTA-möte - parents and teachers association, typ hem&skola-möte. Vi har möte en gång i månaden. Jag bör närvara eftersom jag är "classroom-parent" i Majas grupp, Pre-K, men alla är förstås välkomna.

Stor del går åt att syna ekonomin. Vid varje möte delas det ut en tabell med aktuell status på inkomster och utgifter. Inkomsterna är t ex;
→ årlig avgift på ca 180kr/elev ,
→ vinster efter "hot lunches" som erbjuds ca 1 ggr/mån vilket innebär att man får förbeställa lunch en speciell dag som ett antal föräldrar lagar till och serverar till eleverna,
→ överkott efter försäljning av t.ex. DVDs från halloween/Maypoledance då vi fick förbeställa både DVD och fotografier av ett lite högre pris än den faktiska kostnaden,
→ Vinst efter Bazaaren som hålls varje vår, den inbringar massor av Yen.

Utgifterna är vad som bestäms att skolan behöver;
→ just nu blir det nya gardiner som ska fixas, flamsäkra och heltäckande så att det går att mörklägga då projektorerna ska fram.
→ donation av nya böcker till skolans bibliotek varje år
→ årlig middag på restaurang för lärartruppen
→ mm

Under varje möte går vi också igenom listan på de årliga aktiviteterna och sätter status på dem. Jag hamnade i ett team (jag + en till) som ska driva projektet att fixa T-shirts, kepsar mm med skolans logga på. Aktiviteter som väntas före jul är;
→ En vinterkonsert med en balletgrupp i dec, i skolans gym.
→ En pianokonsert, i skolans gym.
→ Kommande Hot lunch
→ Bokköp/föräljning där överskott av böckerna doneras till biblioteket

Till detta diskuterar vi vilka presenter som ska anskaffas till pianister och dansare.

Som ni förstår så tar detta en massa tid, så det är tur att mödrarna är hemmafruar, eller?


Kommentarer
Postat av: Katja Hedman

Hej, Lena!
Jag ser ju din adress både från Yvonne's och Tina's hemsida. Det är ju nästan ett brott att inte skicka en hälsning.
Jag måste säga att dina kort är fantastiskt vackra och det är så fint där att jag inte tror mina ögon ibland. Vet du, jag ska nog ta ut några och måla motiven.
Jag kan tyvärr inte koncentrera mig så mycket på att läsa på datorn på kvällarna för att ögonen är så trötta efter dagarna framför datorn. Jag tycker nästan att du borde trycka en bok av din blogg, då vill jag gärna läsa.
Jag är, som sagt, väldigt imponerad av japaner och det finns många anledningar till det, men jag tycker att mest imponerande är deras förmåga att bevara det gamla och vara så mycket framme i den moderna utvecklingen, inte sant?
Jag ska faktiskt åka med jobbet på besök till en Toyota fabrik i Derby på måndag och lära mig om Toyota Production System/Visual Control - can't wait. Vi tar vår familjebil - det blir mysigt och framförallt lärorikt.
Hälsa gärna Ola, Ester och Maja.
Kram

2007-11-09 @ 17:43:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0