Bra service

De senaste dagarna har temperaturen legat runt 30 grader, jätteskönt! De Japanvana varnar mig med orden - vänta bara tills den riktiga värmen kommer. Luftfuktigheten brukar tydligen ligga runt 90-95 %, luftfuktigheten plus att Kyoto är omringat av berg (likt en gryta) gör nog högsommarvärmen till en utmaning.

 

Nu tänkte jag skriva lite om den utmärkta service som alltid bjuds i detta land. Kunden sätts alltid främst. I butikerna finns mycket personal, alla ler och är uppmärksamma på kunderna. När man kommer in i en butik ropar i princip all personal (gärna nasalt) en lång harrang på Japanska som jag förmodar betyder välkommen mm.

Väl vid kassan är servicen maximal, det är sällan köer för de öppnar fler kassor om det behövs. Oftast är det fler som jobbar vid varje kassa. Det finns alltid ett fat där jag ska lägga pengarna, de väntar tills jag markerat att jag är klar med valet av pengar dvs att jag är klar med letandet av mynt för att betala så jämnt som möjligt. Alla betalar med kontanter. Kassörskan pratar oavbrutet, samma ramsa, (tack för att du handlar i denna butik och tack för att du betalar osv). De packar ner varorna omsorgsfullt och tejpar ihop påsen upptill så att inget kan trilla ut, regnar det ute blir även papperskassen försedd med regnskydd. Medan jag tar emot växel och stoppar ner den i plånboken går den andra expediten ut till min sida av disken och väntar tills jag har händerna fria för att ta emot kassen som hon/han räcker mig med båda händerna. Ibland händer det att man har ett par småkassar med sig från inköp i tidigare butiker, då erbjuder de att packa om varorna i en större kasse så att det blir lättare att bära. Handtag på större kassar förser de också med lite vadd så att handen inte får ont.

Man ser ofta restaurang och butikspersonal småspringades med leenden, allt för kunden.

 

I matvarubutiker är det annorlunda vid kassorna på så sätt att man får ta korgen med de betalda varorna och packa vid speciella packningsbord. De lägger i väl tilltaget antal påsar som behövs samt att de lägger i vissa känsliga varor i småpåsar, vid behov kan de även lägga i en kylpåse som på bilden där jag köpt en lite förpackning getost.

image186


Kommentarer
Postat av: Tina

Vänta..nu förstår jag inte. Vad är skillnaden jämfört med ICA Stop? Vänta du bara, snart kommer du hem till den fina svenska servicenivån igen där ingen hälsar och helst pratar i mobilen medan de expedierar sina kunder...

2007-05-23 @ 16:15:35
Postat av: Sven A

Det kan som sagt bli en smärre "omvänd kulturchock" när man återvänder till Sverige... Tack och lov för kylpåsarna! I det här sommarvädret kan färskvaror snabbt bli dåliga. Har getosten införskaffats på importbutiken Meidi-ya (utt. Meiji-ya) vid Sanjo-Kawaramachi eller finns det numera vanliga japanska "su-pa-"-kedjor som säljer getost?

2008-05-04 @ 09:51:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0