vittne

Är det inte märkligt att Jehovas ringer på vår dörr här i Japan 2-3 ggr per år!? Det finns 0,7 % kristna här, resten är en mix av shintoister och buddister….. jag börjar fundera om de liksom scannar av och punktar oss som är utländska och kanske lite mer av den sökande, rastlösa sorten. När det ringde på dörren idag så gick jag och kolla på bilden på dem inifrån vår porttelefon med kamera (bor man i Japan så gör man), jag misstänkte redan då att de var från Jehovas, så jag sket i att öppna, de stod kvar länge och stirrade in i kameran och jag stirrade tillbaka (men det kan de inte se), sedan började de banka på dörren så då öppnade jag.  De log breda leenden och började med att prata om det fina vädret, då frågade jag om de är från Jehovas vilket jag redan visste svaret på. Not interested nu heller, men kom gärna och fråga igen efter sommaren.  Hur orkar dom?


Kommentarer
Postat av: Anders

Jag har bott i den här lägenheten i Tokyo i 1.5 år. På den tiden har jag fått besök av dom 4 gånger.



Det är lätt att lista ut när dom kommer för de är de enda som pratar Engelska på direkten.



Jag tror också att de kollar av västerlänningar lite extra.

2009-05-30 @ 11:45:57
Postat av: henrik pettersson

haha..



Visst siktar de in sig på engelsktalande, som vår ungerska granne. Han är ju utlänning, då pratar man ju engelska verkar de resonera. De vägrar prata japanska med honom, fast han pratar japanska med dem. han är nästan flytande på japanska och kan knappt engelska, så det blir värsta språkcirkusen i trappan när de ringer på hos honom.



Men hos oss ringer de inte på längre. Efter fjärde besöket på mindre än ett år lyckades min fru och jag slutligen övertyga dem om att de verkligen inte behövde komma fler gånger till oss i Osaka. hälsningar från författaren till romanen Jehåvasjäveln, som just handlar om...

2009-06-25 @ 22:14:35
URL: http://abouthenrik.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0