sen sist:

Jaha, så var det måndag igen. Helgen har varit längre eftersom fredagen var en helgdag. Så lång att rutinerna känns ovana. Ola åker bil varje vardag med Ester till skolan, de tar alltid med sig Majas skolväska så att vi slipper ta den på cykeln en halvtimme senare. Idag glömde han ställa ut den på trappan där den alltid placeras, det innebar att jag fick springa till närmaste närbutik och köpa Onigiri (fylld risboll), en brödbit och en banan till Maja till snacks och lunch. Utbudet av den typen av mat är tack och lov ganska stor här i Japan, man kan snabbt hitta något att trycka i sig utan att det behöver vara junkmat.


Efter att jag lämnade Maja gick jag o fikade med Kai, en tysk som bodde här i Kyoto med sin familj vårt första år. Han var här under en vecka genom sitt arbete, och hans fru Sibylla hade snällt skickat med lite presenter till folk de känner här i Kyoto. När vi öppnade vår present tidigare i veckan visade det sig innehålla ett par mörkblå sparkbyxor. Jag blev lite misstänksam och läste det medföljande kortet; Dear Chleo, John and ...... Ja, vad säger man? ja ja, det positiva med förväxlingen var ju att det blev en trevlig fika i dag.


I morse åkte Katja mot Svedala efter sina 6 dagar i Kyoto. Det kan ju verka vara en alldeles för kort tid för en sådan lång resa, men när vi summerar hennes besök har hon hunnit med att se en hel del och framför allt hunnit insupa atmosfären här, och det är väl viktigast egentligen.  Jag frågade henne om Japan/Kyoto var som hon förväntat sig, hon sa att det var bättre, så det så :)


I lördags var vi, (jag, Katja och Ester), på en marknad vid Toji- Tempel, det är en stor och väldigt populär marknad som hålls den 21e varje månad. Det jag letar efter varje gång jag går på marknader är gamla japanska teatermasker. Vi har inhandlat 4 st och vill ha ytterligare 2, så jakten fortsätter. Katja småhandlade lite till sina barn och vi njöt av den 20-gradiga värmen. Katja lyckades verkligen pricka in den bästa veckan gällande vädret, nu har temperaturen sjunkit till 10-12 grader igen.


Katja vid floden påväg till marknaden. Under sina dagar här i Kyoto har hon fått cyklat en hel del.


Ester på marknad, Katja står till höger och väljer vilket dörrskynke hon ska köpa....


På väg tillbaka efter marknaden, bron leder in till den innersta stadskärnan.


På lördagkvällen gick jag och Katja till en mysig restaurang och åt gott.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0