Katja är på besök

 I går kom Katja hit till oss och hälsar på under en vecka. Katja är gift med min kompis Yvonnes bror, jag känner henne inte så väl, men har träffat henne ett antal gånger under åren. Trevligt är det och jag behöver turista lite igen, att bli påmind om Kyotos storhet.


Hon anlände vid lunch igår. Hon följde med på cykelturen till skolan och hämtade barnen, vi stannade till i Palatsområdet och satt på en bänk omringade av blommande plommonträd.

Efter middagen gick jag och Katja på en promenad runt i mitt favoritområde, Kioymizudera. Denna vecka är en promenadrutt kantad med lanternor och det var väldigt läckert och fint; www.hanatouro.jp/


I dag åkte vi till Kyoto station där en guidad tur startade kl. 10.15. Den gick i sakta mak i kvarter jag aldrig tidigare besökt. Kyoto har många dolda talanger och företag som inte skyltar med sin verksamhet, man måste veta vad som döljs bakom skynkena.

Vi såg hur de tillverkade teamuggar, solfjädrar och Tofu. Vi fick djupare insikt i japanernas mixade religioner och traditioner, Geishornas uppgång och nedgång. Framför allt njöt vi av det fina vädret och alla fina minitempel vi passerade.  

När turen var avslutad efter 5 timmar åkte jag iväg till skolan och hämtade flickorna medan Katja flanerade i Kyotos shoppingkvarter.

Johnnie Hillwalker (guiden)solfjädertillverkning
En kyrkogård på baksidan av ett buddisttempel
Geishornas högkvarter för ett antal år sidanpapperslyktans tecken avslöjar att detta är ett teahus



När vi tidigare på dagen satt på bänken i palatsområdet kommenterade jag att hundarna här i Japan är väldigt välklädda. På kvällen, under promenaden, såg vi denna hund, utrustad som en samuraj.


Kommentarer
Postat av: Maria Carlsson

Blir alldeles nostalgisk med ett fånleende på läpparna när jag ser bilderna från Johnnys långpromenad! Och har tidigare idag ( jo, idag!) kollat foton just från den guidade turen... /Syster

2009-03-18 @ 16:13:39
Postat av: hanna

ja, om man ändå hade tyckt att det var lika kul på den där guideturen som mamma tyckte.. det roligaste måste ändå ha varit den s.ka guiden på minst 80 år? :)

2009-03-18 @ 18:10:56
URL: http://jorfalks.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0