Använd kroppen

På lördag har vi bokat kanotfärd;

A mountain stream of the Kizu River serves as a venue for canoeing. The stream runs along the base of Mt. Kasagi, designated as one of the scenic beauty and historical sites in Japan. While canoeing down the stream you can enjoy a highly impressive view of seasonal natural beauty, truly unusual and wonderful experience!


Eller rättare sagt, vår vän Izumi har ringt och bokat. Trots att de har en engelsk webbsida, vilket långt ifrån alla har, försöker jag inte ens att ringa om frågor eller bokning.  Izumi meddelade att bokningen är gjord och att ingen av ledarna kan engelska. Tur att kroppsspråket är internationellt! Fast, det har jag i och för sig märkt att det inte alltid är, det har sina dialekter även det;

  • Om jag menar mig själv här i Japan (med kroppsspråk) pekar jag inte mot mig själv i brösthöjd som annars är brukligt, här sätter man pekfingret på näsan i stället.
  • Ett flitigt använt kroppsspråksord för stopp/nej/slut/stängt, är att korsa underarmarna eller lite mer diskret att korsa pekfingrarna.
  • När man ska visa antal genom att visa upp rätt mängd fingrar och det överskrider 5, visar man upp en full hand och resterande fingrar för att visa rätt antal i den andra handens, den fulla handens handflata (fattar ni?)
  • ......ett sätt, om man nu kan kalla det för kroppsspråk, är att om flickor ska framstå som söta, ska de gå inåt med fötterna så att de näst intill snubblar, samt liksom ha huvudet lite lutat åt sidan, neråt med hakan och detta kan förstärkas med ett finger på hakan kombinerat med småfnitter.  Märker jag att mina döttrar börjar ta efter detta beteende flyttar vi hem omedelbart bums!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0