Genus

Flickornas skola fyller 50 år. Planerna är många hur detta ska uppmärksammas. En del är att det ska tryckas en presentation med alla elever som gått på skolan (alla som det går att få bilder på), därför blev jag tillfrågad att hjälpa till med att scanna in bilder från olika kataloger i varierande kvalité och justera dem i PhotoShop. Givetvis gör jag det, men det kan bli många, därför frågade de mig om jag visste någon mer som kan jobba i PhotoShop. Mitt svar var:
- Ja visst, Johann, Kais pappa kan.
- Jaha, men han är ju pappa, då har han inte tid......
Vafa..... herregud, en man/pappa här i japan varken städar eller lagar mat, jag fattar inte riktigt vad de gör på fritiden.
En annan krock är att KIS-barnen, de som vill, har blivit inbjudna till Cooking-class med en känd japansk TV-kock. Vi fick skriva förslag på en förrätt, varmrätt och en efterrätt som ska tillagas. Nu har vi fått veta vad de valt och vi kan stolt meddela att de valde att göra vårt förslag på varmrätt - citronkyckling med oliver. Kruxet i kråksången är att det inte är jag, Esters mamma som ska följa med, det är Esters pappa som har anmält sig till detta (tillsammans med Ester förstås). Dels skrev vi det då vi anmälde intresset, dels har jag 2 ggr justerat det då skolan har mailat mig angående denna event, trots det hade Ester ett kuvert adresserat: To the mother of Ester med innehållande info angående lördagens aktivitet. Helt omöjlig ekvation med en pappa som ska laga mat, speciellt inte tillsammans med barn och skolan, det är mammornas territorium.

Tänk om mammorna får reda på att jag planerar att köpa ett förkläde till Ola som han ska få på lördag, då är det hans födelsedag plus att matlagningskursen är då.


Kommentarer
Postat av: Tina

Helt underbart! Jag vet många svenska mödrar som skulle stortrivas i Japan. Pappan har ingenting med barnen att göra.. ja, jag nämner inga namn men du vet ju! Ola måste dokumentera detta och förklädet vill man ju också se. Är ni kvitt sedan på förklädesfronten?
Kram Tina

2007-11-29 @ 07:49:21
URL: http://[email protected]
Postat av: Lena

Japp, då blir vi kvitt, 1-1, balans och harmoni kommer åter råda.

2007-11-30 @ 00:09:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0