Sol

Japans flagga symboliserar en sol, vilket var mer tydligt på den gamla flaggan där solstrålarna var markerade.

Nu har vi högsommarvärme här, ca 32-33 grader. Paraplybranschen är inte ledsna för det eftersom många använder paraplyer som skydd mot solen.  Här går många tjejer omkring med liknande handskar som jag bar då jag stod brud (tunna & långa) och paraply alternativ en bredbrättad hatt som skydd mot solen, i Japan är det fint med vit hy. Det är svårt att hitta vanlig solskyddsfaktor, här fylls hyllorna av sunblocker istället. Det är heller inte helt lätt att hitta vanlig foundation, däremot finns det mängder av olika whiteningcreamer.

I morse då jag cyklade med Maja till dagis mötte jag en cyklist som cyklade mot trafiken. Det är absolut inget speciellt med det eftersom cyklisterna är totalt laglösa här. Det jag bestämt mig för är dock att de ska inte få mig att köra ut onödigt långt på körbanan, kör de på fel sida är det de som får ta risken. Sagt och gjort, jag höll min linje vilket även min mötande trafikant gjorde, eftersom hon verkade lika tjurskallig som jag slutade det med att vi båda stod framhjul mot framhjul och blängde på varandra, jag vann, hon mumlade något på Japanska och vad jag kunde höra innehöll det inte sumasen.

Kommentarer
Postat av: ZOL

Ja, det där med att hitta vanlig fuktkräm är inte lätt. Ska bunkra upp med min favorit Nivea Visage då jag återvänder efter sommaren!

2007-05-09 @ 08:35:31
URL: http://blogg.aftonbladet.se/159
Postat av: Lena

Jag kommer också ha en liten inköpslista med liknande saker med mig till Sverige. Saknar helt andra saker mot vad jag trodde.

2007-05-09 @ 09:32:21
Postat av: Mona

Underbart!
Vilken syn...:) Du, näsa mot näsa - (???) - med denna japanska kvinna...Och du "vann"!! Nu vet de iaf vem den där mörkhyade (??) ..:)..kvinnan som cyklar runt med knäna runt öronen är - Lena från Sweden!!..:):):)
Det är ju det jag har sagt - det är till att ställa köns - och medborgarroller på huvud over there!!...
Här går livet allt annat än sin gilla gång - Mona har nämligen drabbats av en - i mitt tycke - MYCKET trevlig vårförälskelse! Pirr och fjärilar om vartannat i magen...Så min själ och mitt humör just nu torde i mångt och mycket påminna en hel massa om alla de där urtjusiga körsbärsträden nere vid "er" flod...:)

Är jättekul att se alla foton på dig och din fina familj..:)
Ser onekligen ut som om ni har det mycket bra där...Later on då, soon...Kram på dig!

2007-05-09 @ 16:38:13
Postat av: Sven A

"Den gamla flaggan" är egentligen den japanska marinens flagga. Den vanliga japanska flaggan (Hi no Maru) användes som nationalflagga "by custom" redan i början av förra seklet men blev inte officiellt nationalflagga förrän 1999. "Den gamla flaggan" med solstrålarna (Kyokujitsu-ki) har m.a.o. aldrig varit Japans nationella flagga.

2008-05-04 @ 09:26:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0