Spraka utforskar

Kort om forskning  Att bryta mönster
Vad händer om man bryter det vanliga revirmönstret i en hiss full med okända männinskor? Den som står med ansiktet vänt mot de andra och ler, möter troligen en stark reaktion. De andra blänger överraskat tillbaka, blir generade eller uppskärrade och tittar ner i golvet. I ett experiment där man gjorde just detta, hördes en person längst bak i hissen viska: "Ring 112, vi har en galning här".


Spraka erövrar världen, en beställning är på G från Tokyo. I höstas var jag mallig över att Spraka erövrat den norska marknaden så gissa hur dryg jag kommer bli nu.......

Det finns 126 milj japaner, 10% av dem bor i Tokyo.

Kommentarer
Postat av: Yvonne

Kan inte du pröva det i Japan?! Skulle ju vara skoj att se hur de reagerar. Här har du chansen att pröva samma händelse i annan kultur. Är de tinte så att de ler mest hela tiden där, mot allt och alla (eller är det i Thailand). Kanske en tvärtom reaktion istället. Stå vänd mot alla och se sur ut... :) Vad är SOS-numret i Japan?
Trevlig helg!
Yvonne

2007-03-09 @ 14:15:20
Postat av: Lena

Flickorna fnissar med handen för mun. Man ler och bugar. Det märkliga från vår synvinkel är att man inte ser varandra i ögonen när man pratar med varandra, det anses inte trevligt. Man tittar bara till i varandras ögon på något sätt. De jag träffar är oftast mer internationella (från t ex skolan) så jag har för det mesta ögonkontakt med den jag pratar med så det känns bra.
Vi ringer 119 om det är en galning i vår hiss.

2007-03-10 @ 01:24:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0