Konstiga vanor

Nu har vi varit här i Japan i snart 4 månader. Funderade lite på vilka vardagliga saker här som är annorlunda från vardagen hemma i Sverige och som känns helt naturliga för mig nu.

  • Duscha bredvid badkaret
  • Buga då jag möter någon, även om jag cyklar
  • Inte skaka hand
  • Inte spola på toa, det gör den själv
  • Använda cup istället för dl
  • Aldrig ifrågasätta, det lönar sig inte
  • Transportera sig på "fel" sida av vägen
  • Köpa vin i samma affär som bananerna och äggen
  • Kliva på bussen genom bakdörrarna
  • Vänta på röd gubbe även då det är helt ofarligt läge
  • Betala resturangnota vid en kassa
  • Ta av skorna när jag går in i provhytten
  • Alltid ha hela strumpor
  • Ta emot kassakvitto med båda händerna
  • Ta emot kassen med båda händerna då jag handlar annat än mat
  • Ta de betalda matvarorna i korgen till ett packningsbord
  • Gurkan är en fjärdedel så stor
  • Ber jag personalen slå in varan till en gåva blir väntan lång, men gåvan blir en fröjd att ge

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0