Svininfluensan och besök

Jag måste erkänna att jag inte har någon direkt koll på influensans härjningar här i Japan. Jag har frågat några stycken om detta och fått helt olika svar. Det verkar i alla fall inte vara samma massvaccination som sker i Sverige, men riskgrupperna vaccineras har jag förstått. Dels finns det inte så att det räcker till alla och dels tror jag inte att Japan är lika hårt drabbat. 80 personer har dött i influensan, men slå ut det på 130 miljoner så känns det inte så hotfullt. Mitt intryck av japaner är att de är hyssteriskt rädda för baciller och sjukdomar. Ett exempel är när Maja förra hösten var lite röd på överläppen för att hon slickade sig och blev torr och fnasig, då kom ett flertal mammor fram till mig på skolan och oroade sig över Maja och undrade vad doktorn har sagt. Han har inte sagt nått var mitt svar och försökte få dem att förstå att det varken är smittsamt eller farligt. Nu när svininfluensan är ett faktum har fler än någonsin mask på sig, det ska tydligen inte hjälpa nämnvärt mot smitta men det signalerar att personen är lite krasslig och att man bör ta ett steg tillbaka. I entréer till restauranger, affärer och skolor mm finns handsprit. Om någon familjemedlem blir sjuk i influensan ska hela familjen stanna hemma. Jag tycker att de hanterar det ganska bra faktiskt.

 

I fredags fick vi mail från flickornas skola om att det fanns risk att skolan skulle stängas för middelschool-eleverna denna vecka. Anledningen är att 5-6 stycken är sjuka, troligtvis i svin. 5-6 stycken innebär att halva middleschool är sjuka för det går bara 10 elever i 6/7:an och 4 i 8/9:an. Japp, skolan är liten! Så idag har inte bara jag studerat på distans, även Ester har pluggat hemifrån (men hon är frisk). Trevligt med lunchsällskap!

 

Igår hade vi en familj här från Olas jobb. En familj med 4 barn under 10 år, det ni! Vi bjöd på Tacos och till dessert fick de Gino. Det var nya smakupplevelser för dem, turligt nog tyckte de om det.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0