Tillvaro

Helgen bjöd på riktig vårvärme, runt 15 grader. Måndagen bjuder på klarblå himmel men betydligt kyligare med endast 7 grader. Som jag planerat att göra ofta men gör sällan, packade jag laptoppen och ett par böcker i ryggsäcken då jag cyklade iväg och lämnade Maja. Sedan åkte jag raka vägen till Starbucks, njöt en grande Latte och atmosfär medan jag läste lite arbetsrätt. Lunchen intogs som alltid när jag är själv på stan på Running Sushi.


Lining up för Kindergarden.

Nu ska jag svara på ett mail jag fick i helgen från Isabell som flyttade hem till Sverige för tre veckor sedan efter sina 11 månader här i Kyoto (med sin fam.) Hon verkar längta tillbaka väldigt mycket och jämför Sverige och Japan till Japans fördel. Jag tror att den optimala tiden att bo utomlands (givetvis är det olika för alla) är ca 2 år, dvs om det handlar om att bo utomlands en period och inte för gott. När jag säger två år utgår jag från mig och oss och hur vi upplevt det och upplever det. Första året var som en nyförälskelse där vi såg olikheterna som spännande och intressanta. Andra året har vardagen klivit in lite mer och man blir inte alltför knäckt om man inte hinner få upp kameran när man möter en munk på gatan.  Nu är vi inne på tredje året. Då börjar olikheterna bli lite mer påfrestande, vi har börjat irritera oss på mycket. Inte för att det är fel eller så, men det är dock annorlunda från de svenska normer vi är uppfödda med. Isabell skriver att hon "njuter just av att kunna prata med folk utan några språkliga hinder, le åt samma saker och vara med i ett socialt spel som man förstår. Prata om ditten och datten och inget särskilt, sitta och fika hos grannen medan barnen leker. Sånt som man kanske bara tar förgivet när man går i samma skor dag ut och dag in".

Som sagt vi är inne på år tre, och det känns helt OK. Ett enkelt och ostressat liv för mig där jag kan plugga i lugn och ro och har dessutom mer tid med barnen mot vad jag gissar jag skulle haft där hemma. Så nu kan finanskrisen blåsa förbi och arbetslösheten minska därhemma i Svedala, till dess ska vi vrida ur det sista ur tillvaron här i öster. Nu nalkas först plommonblom och sedan körsbärsblom, det kan man ju knappast irritera sig på.


Kommentarer
Postat av: EVA Widell

Hej Lena,



Så sant så sant skrivet, jag vet att vi pratade mycket om det när pappa både utomlands i alla år.



Men nu till något helt annat.

Ett stort Grattis till vårt födelsedagsbarn - om än lite sent. Men vi har varit i Trysil och åkt skidor.

Så Lena Hipp Hipp Hurra.

Stor kram eva

2009-03-02 @ 08:01:13
Postat av: SysterMia

Och Ellen pratar ofta om att hon vill åka till Japan IGEN!! /Syster

2009-03-02 @ 09:20:23
URL: http://jorfalks.blogg.se/
Postat av: Lena

Hej Lena!

Såg att du varit inne på min matblogg. Gick in och läste din. Åh, så jag längtar till Japan!! Visst är det bra att vara i Sverige igen men det finns så mycket jag saknar. Det är svårare än man tror att komma hem igen, fast en del av det som var nytt och annorlunda i Japan finns faktiskt i Sverige nu. Har börjat med japanska matlagningskurser. Kul, men det smakar inte riktigt lika här i Sverige som i Japan. Fläskköttet tex är ju så mycket godare i Japan. Shabu-shabu blir inte riktigt samma sak.

Stor kram från Lena-san i Lund

2009-03-02 @ 23:21:53
URL: http://www.lena.zache.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0