icke ickejapaner

Ett av Japans problem är att gruppen äldre blir äldre och därmed fler medan det föds alldeles för få barn. Vad jag har förstått är barnafödandet lägst i världen här. Det har nog varit så under en ganska lång tid med tanke på antalet "ensambarn" som finns på KIS. Jag åt lunch igår med Asa, hon är japanska men har egenskaper som är ganska ojapanska som t ex oberoende på alla sätt och en egen företagare i ett mansdominerat område. Vi pratade lite om olika alternativ för utlänningar att jobba här i Japan.  Det är tydligen otroligt svårt att som utlänning få tillstånd att arbeta här, om det inte är ett tidsbegränsat kontrakt med i bilden. Jag vet att det inte är helt lätt i Sverige heller, men här ska det tydligen vara stört omöjligt. Det jag reagerade på när vi pratade var att hon menade att Japan skyddar sig med dessa hårda lagar. Det gäller att japanerna själva har tillgång till de jobb som erbjuds, ingen konkurrens utifrån. Det är som att även en tjej som är väldigt öppen och dessutom bott och arbetat utomlands, ser det lite som en självklarhet att Japan skyddas mot uppblandning. Men har de råd med det när hyllorna med blöjor i affärerna är 50% till små och 50% till stora?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0