vad betyder du?

Här i Japan tänker man till lite extra då man ska ge sina barn ett namn. Ofta består ett namn av 2 eller 3 Kanjitecken, och varje tecken betyder ju givetvis någonting, eller rättare sagt så betyder de i regel flera saker. Familjen som var här i söndags hade två söner och två döttrar. Mammans namn i familjen innehöll ett tecken som uttalas ji, betydelsen är ”naturlig”, detta tecken har nedärvts i döttrarnas namn. Likadant gällande pappan, vars namn innehåller tji, vilket står för kraft och energi, detta gick i rakt led ner till sönerna.

Jag kanske inte minns helt rätt gällande stavelserna, jag gissar att varken kanjit för Le eller na står för ”bra minne”.

MEN det jag vill komma till är att namnet Ester, som förvisso blir Esuta på Japanska består av tre kanjitecken; drawing, nice och ricefields. Häftigt va! Tänk om det är Olas och mitt val av namn som har gjort att Ester är så bra på att rita, wow säger jag bara. Majas tecken måste jag ta reda på härnäst, troligtvis står ma för pratar och ja för oavbrutet ;-)


Kommentarer
Postat av: Tina

Här finns ju också en Maja så jag ska berätta för dig: Ma betyder BESTÄMMER och Ja betyder SJÄLV :-)

2009-12-04 @ 15:37:44
URL: http://tinaostefan.blogg.se/
Postat av: kicki

Tänk vad häftigt!!!!!Det är något visst med dessa Japaner.....

2009-12-07 @ 16:07:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0