Längtan & Saknad

Har nyligen läst ut Linda Olssons roman "nu vill jag sjunga dig milda sånger". Boken påverkar, den fick mig att önska att jag kunde stanna upp, andas in och känna in med alla sinnen lite oftare. Jag har dock blivit bättre på det, speciellt efter att vi flyttat hit, till Kyoto. Det är som att det vilar ett lugn över staden, trots att det alltid är folk i rörelse.

Det som dock påverkade och berörde mig mest var bokens eftertext. Författaren har bott utomlands sedan 1986. Från början skulle hon och hennes familj bo utomlands i två år, nu har det gått tjugotvå och hennes hemland är ett annat land. Det som jag tog till mig mest var hur hon använde orden längtan och saknad.  Längtan är ett aktivt, framåtsyftande tillstånd. Det kräver uppmärksamhet. Saknad, däremot, är stillsam och konstant. Saknad kan vara över det man vet att man inte får igen. Så därför saknar jag inte Sverige, men jag längtar till nästa sommar.


Författaren i boken citerar en annan utlandssvensk med orden " Det är någonting fundamentalt rätt med den plats där man fötts. Människorna där beter sig så som man väntar sig och de delar ens egna outtalade antaganden". Det är så rätt. Det är svårare att förstå människor här, men det gör också allt lite mer intressant.


Kommentarer
Postat av: Anders

Fint skrivet om längtan och saknad.

Jag tror att det finns en dimension till i det hela. När man har varit borta ett tag så förväntar man sig att "hemma" är som det var när man lämnade men så är det aldrig. Även hemma förändras, vilket vi här hemma inte upptäcker för det sker med myrsteg. Men när man är hemifrån ett längre tag så blir det väldigt tydligt, både i det lilla perspektivet, vänner och familj och i det stora perspektivet samhället.

"nu vill jag sjunga dig milda sånger" ligger på nattduksbordet, jag tror att det är dags att öppna den också :-)

2008-10-02 @ 09:27:06
Postat av: Tina

Kanske vore något för mig att läsa som upplever en helt annan takt och ett annat lugn nu när jag är hemma med Maja. Jag som bara brukar rusa på i 180. Tack för tips! Kram!!

2008-10-02 @ 17:18:55
URL: http://tinaostefan.blogg.se/
Postat av: systerMia

Mmmm, visst var den bra, boken!! Och nu har det precis kommit en ny av henne... /sys

2008-10-20 @ 14:41:35
URL: http://lenaikoyoto.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0