Väskorna står klara

...nästan. Men nedräkningen är så gott som nere och det känns mest lite konstigt att vi faktiskt ska åka hem till Sverige i övermorgon. Givetvis känns det bra!
Vi lämnar ett Japan där regnperioden verkar vara över, temperaturen är runt 30° och fuktigheten runt 70%.  I dag har vi suttit vid floden under ett träd men är trots trädet lite svedd i skinnet. Vi hade sällskap av Isabell och hennes döttrar. Ester cykla enhjuling dit, Maja cykla 2-hjuling (+2) och jag småsprang.



I går var min vän Jun här, vi (läs hon) gjorde urgod kyckling med ingefära till lunch i vårt kök. Men det som känns bäst (förutom att hon är en kul tjej) med hennes besök var att jag nu, efter 1½ år i Japan och dagligen använt hushållets riskokare, fått alla funktioner förklarade för mig. Tänk att det finns en snabbknapp som gör att det tar 15 min istället för 45 min, den kommer jag garanterat slita ut de följande 1½ åren vi bor här. En annan knapp ska användas om riset ska användas till sushi, precis när Jun sa det till mig kom Ester och lyssnade och kommenterade att "ja, det är klart, det står ju sushi". Hm, varför har jag inte kommit på tanken att fråga Ester om vad det står, jo, kanske för att jag har lite svårt att fatta att ungen kan läsa japanska ( i alla fall 2 av 3 skrifter, hiragana och katakana. Kanji ska hon börja med efter sommaren).




Fusklappen som kommer göra livet lättare i rislandet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0