Onsen

I dag har vi varit på Onsen, jag, Ola och Maja. Ester valde att stanna hemma. Vi åkte upp till Kurama som ligger uppe i bergen. Onsen betyder het källa och är en produkt av Japans farliga läge ovanpå dessa mobila jordplattor över vulkanisk aktivitet som värmer upp vattenådror och blandar upp dem med mineraler från urberget. 
Som mycket annat här i Japan är själva badandet  och framför allt förberedelserna ceremoniella, man tvättar sig sittandes på en pall, skrubbar med en liten handduk och sköljer kroppen med en vattenspann.  Därefter går man ner i vattnet, gärna medans man stönar "atsui atsui" (varmt, varmt) för att försöka undertrycka instinkten att fly från kokdöden. Men smärtan byts snart ut mot en känsla av att befinna sig i sjunde himlens VIP-rum.

image544
Män och kvinnor badar inte tillsammans, nakna som vi är. På grund av nakenheten passade jag på att fota när Maja och jag var själva (nästan, det satt en tjej till vänster men jag skonade henne från publisering).

image545
Precis innan vi skulle gå började det snöa, härligt skönt eftersom det är riktigt varmt. Temperaturen är ca 3-5 grader i dag, trots det satt jag mest på kanten med benen i vattnet eftersom det blir så varmt av ångorna.

Kommentarer
Postat av: Tina

Fantastiska bilder! Vilken miljö!

2008-02-24 @ 20:36:35
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0