Bönor man äter

image513

Denna helg pågår en festival i den Shrine (Yoshida) som ligger närmast vårt hem, till och med så nära att bilen hamnade inom avspärrningen. Det som ska göras är att offra goda saker som ska eldas upp i en stor bål innan dess goda krafter blir förstörda, vad som förstör dess godhet framgår inte. Men folk vallfärdade med papperskassar från Kyotos motsvarighet av NK med fina saker att elda upp. Man ska också äta rostade bönor, det antal år man är plus en till. De är väldigt goda, så Maja åt som om hon vore Adam i Heores (han är 400 år, drygt).
Denna festival var den första vi besökte då vi flyttade hit förra året. Ola kommenterade att det var betydligt mindre folk i år. Jag tror han hade fel, det är vi som har blivit vana.

    
image519

image520

image523
Ester med sina bönor


Kommentarer
Postat av: Lena

På min blogg kan jag i statistiken se att just du varit inne och kikat...om du inte varit inne tänker jag: ska fam Jacobsson äta på restaurang idag eller får dom ingen mat? (he,he..)
Kul att Ester ska till Hiroshima och vilka fina tranor hon viker. Det kommer hon att kunna hela livet- det är häftigt!

2008-02-04 @ 06:24:05
URL: http://lenazache.wordpress.com
Postat av: Lena

Hej Lena!
Vad kul att kunna se vilka som kikar in, jag kan bara se antal (vad jag vet). Helt rätt, ser du inte mitt ip, är det restaurang eller ingen mat som gäller :-)
Ester ska inte till Hiroshima, hon går ju bara i 4an, det är middleschool årskurs 6-8 som ska dit.
Ikväll blir det tempura, men färdigköpt från affären, den är helt OK. Enkelt och gott.

2008-02-04 @ 09:33:04
URL: http://lenaikyoto.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0