Transportmuseum i Osaka

Igår följde jag med Pre-K (Majas grupp) och Pre-school (snäppet yngre, eller bäbisarna enlig Maja), till Osaka och ett transportmuseum. De har ett projektarbete om hur man transporterar sig, t.ex. varför passar det bättre att cykla än att åka flygplan till affären på hörnet? ........svaret kan vara att det är så långt till flygplatsen. I de här grupperna är inte frågorna och svaren så förutsägbara, mycket intressant och nytänkande.

Jag är imponerad av lärarna och dess engagemang. De hade förberett papper som barnen skulle fylla i på olika sätt. Vad behöver en båt? Tågen dominerade, vi fick titta in i ånglok och shinkansen. En tecknad film visade att ångloken inte behövdes längre, de nya tågen var snabbare. Barnen tyckte synd om ångloken, empati är en viktig egenskap.

Jag sa till Ola efter hemkomst att jag var ganska trött. Han undrade varför. Jag har umgåtts med 14 Major var mitt svar, då förstod han mig bättre.

image635

image636

image637

image634
På tåget hem till Kyoto!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0