Förundrad

Jag har valt att inte använda mitt internationella körkort här i Japan. Orsaken är inte att de kör på fel sida av vägen, det har jag vant mig vid nu. Orsaken är att det är så himla trångt överallt (nästan). De flesta bilarna jag ser har skrapmärken. Ola har skrapat våran bil hela tre (...eller är det fyra) gånger, i Sverige skrapades bilen endast en gång (...eller är det två) på mååånga år och då var det jag som satt bakom ratten. ALLA japanska bilar kan med en enkel knapptryckning fälla in sidospeglarna, den funktionen används lika flitigt här som tutan gör i Frankrike.

I vårt område, vilket är ett gammalt område, är gatorna trånga. Just på vår gatsnutt kan inga bilar passera. Men i dag hände det!!!! En bil försökte! Helt otroligt. Det roliga är att bakom min rygg (jag fotograferade) är det ännu trängre. "Hur svårt kan det va?" kanske Linda Bengtzing skulle ha sagt, svaret är i alla fall - solly, to nallow.

image638
Bilens förare var ute flera gånger för att övertyga sig om att det inte gick innan han backade tillbaka och skrapade sig iväg. Innan bilden togs hade bilen varit framme vid våran entré, i höjd med fotografen, dvs med ena hjulet uppe på kanten, och som sagt bakom mig är det ännu smalare. Kanske var föraren närsynt.

Kommentarer
Postat av: Tina

Hur tar sig brandkåren fram undrar man ju lite oroligt.. Cyklar de?

2008-05-01 @ 12:19:22
URL: http://[email protected]
Postat av: Lena

Vad menar du? Här behövs ingen brandkår! Går man runt i kvarteret med två träpinnar som man slår mot varandra och säger rätt ramsa så håller sig elden borta. Varför krångla till det :-)

2008-05-02 @ 02:53:52
URL: http://lenaikyoto.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0