Fördomar eller olikheter

Japan for Kids är en handbok som är skriven till utländska familjer som befinner sig i Japan. En del av boken innehåller viktig fakta om sjukvård, akutnummer och en kort parlör med ord för akutsituationer, mycket bra och förhoppningsvis inget vi behöver nyttja. För övrigt i boken ges framför allt shoppingtips bl.a. var man hittar de rätta tillbehören för födelsedagskalaset.


Som utländsk i Japan känner jag en stark tillhörighet med andra utlänningar här. Japan är extremt på många sätt. Problemet är att USA också är extremt, extremt på ett motsatt sätt gentemot Japan, två extrema motpoler. Boken är skriven av en amerikan. Det innebär att jag slungas från öst till väst på ett ganska brutalt sätt. Europa som ligger däremellan (visserligen i den s.k. västvärlden) är för mig ett mer "lagomt", lite mer balanserad mix av dessa motpoler. Men det är inte fullt så enkelt heller, efter att jag umgåtts med tyskar och engelskmän blir det ganska tydligt att deras värderingar och livsåskådning inte heller är det trygga och normala för mig, jag är ju svensk, för mig är Sverige måttstocken för det normala, det som jag utgår ifrån. Det mesta är ytterst förvirrande när jag mer och mer känner mig som den konstiga......

Just nu letar jag tips om vad en konstig barnfamilj kan företa sig i Tokyo. Vi ska dit om 2 veckor.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0