Köpa biljetter

image349image350

På lördag ska hela högen åka till Hiroshima. det blir första gången för mig att åka Shinkansen, det supersnabba tåget! Idag cyklade jag till Kyoto Station för att köpa biljetter, jag hittade ett cykelgarage med en skylt utanför som visade att det fanns lediga platser för cyklar men det var fullt för mopeder. Därför var det kö utanför med 5-6 mopeder som väntade, det gäller att ha lite tidsmarginaler om man ska någonstans. Väl inne i garaget fanns en automat där jag kunde lista ut att jag ska trycka på en knapp för att få en biljett så att grinden öppnas, problemet är att allt stod på japanska och det fanns olika alternativ. Som alltid finns servicefolk som såg min förvirring och kom till undsättning, han hjälpte mig med biljetten samt hur jag skulle trolla upp min cykel på en skena ovanför en annan cykel. När jag sedan varit och köpt biljetterna på stationen och kom tillbaka en halvtimme senare kom samme man springade (servicefolket här springer ofta, inte ska kunden behöva vänta!) mot mig för att åter hjälpa mig, kostnad 150¥  (ca 8kr).

image351Sedan cyklade jag för att köpa presenter som Ola, mamma och Georg ska ta med sig i morgon då de ska på Teaceremoni hos en vi känner från skolan.


Lunchen åt jag på ett "Running Sushi"-ställe. Man sätter sig runt en disk, innanför den avlånga disken står en massa kockar. Mellan kockarna och kunderna rullar ett rullband med olika sorters Sushi på små fat.  Sedan är det bara att plocka på sig och äta det som lockar öga och gom, de små faten lägger man på hög som sedan räknas av då man är färdig. Vid varje plats finns en kran med varmt vatten för tea, teapåsar, pinnar, ingefära och soja, otroligt häftigt och läckert. Gott var det och mätt blev jag.






Kommentarer
Postat av: Tina

Mums!! Att vi inte har något liknande i Sthlm. Finns ju i de flesta storstäder.. Eric åt sushi för första gången igår. Bäbis-sushi, dvs han ville bara ha ris, lax och räkor. Absolut ingen soja, ingefära va blä och hade han fått wasabi hade han nog dött! Men gott var det! De har i dagarna öppnat en sushibar vid ingången till ICA-Stop.
Kram Tina (som inte har något kök, därav hämtmat i alla former..)

2007-10-18 @ 09:27:08
URL: http://tinaostefan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0