Osaka

Osaka 大阪 har drygt 2 ½ milj invånare och är Japans tredje största stad efter Tokyo och Yokohama.  Räknar man in förorter blir Osaka Japans andra största stad, för då räknas Yokohama som en förort till Tokyo som då får hela 35 milj invån. (!!!!!!).  Jag kan inte låta bli att undra om inte Kyoto och Kobe är förorter till Osaka eftersom dessa tre städer så gott som sitter ihop. Det är inte så konstigt att det blir så eftersom över 75 % av Japans yta är obeboeligt då det består av  höga berg, djupa raviner och skog, då gäller det att utnyttja ytan till alla 128 miljoner.

image180Hur som helst så är det trångt i Osaka, speciellt vid rusningstrafik. Somliga tycker att det är toppen att få stå nära, väldigt nära, så därför har det införts vagnar fria från män. De får istället nöja sig med en porrmangatidning i vagnen bakom.

Vi åkte till Osaka igår. Trots att vi var tidiga och det var söndag så behövde vi inte vänta på några tåg, de går tätt, en fördel med storstäder.

Vi åkte till Universal Studio, det är det enda Universal Studio utanför USA. Ester hade med sig en klasskompis, Alice.
Vi spenderade 9 timmar bland "filmstjärnor", stuntshower, 4D-filmer, snabbmat och åkattraktioner.

     

Kommentarer
Postat av: ZOL

Kan tänka mig att de hade kul...vi har inte lätt att åka på utflykter med tonåringarna. Mycket egna aktiviteter och mycket skolarbete över helgerna. Nu ses vi snart. Mailar om tid då Shinkansen anländer.

2007-05-21 @ 11:44:53
URL: http://blogg.aftonbladet.se/159
Postat av: Lena

Du är sååå välkommen! Vi får hoppas på bra väder, då hoppas jag att vi kan promenera runt i Gion och kanske sitta och smutta på något gott med utsikt över floden.

2007-05-21 @ 12:14:15
Postat av: Carina

Hej min vän, så ofantligt mycket människor på liten yta - svårt att förstå! Fina bilder, jag ska visa Johan & Fredrik dom när jag kommer hem.
kram från ett för tillfället regnigt Stockholm och Carina

2007-05-21 @ 14:34:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0