Utbildning och religion

Igår njöt vi av en fantastisk middag hemma hos Jens & Ju, kött och grönsaker kokades direkt på bordet och doppades i rått ägg + olika tillbehör, mumsisch. Yu är 24 år och ska börja jobba i april då hennes studier är klara. Hon har varit klar i ett ½ år men det spelar ingen roll, enligt planen skulle hon vara klar i april så därför får hon vänta tills dess. Hon har pluggat juridik, men det betyder inte alls att hon ska jobba med det, hon vet ännu inte vad hon kommer att syssla med, kanske försäljning. Det är nämnligen inte alls viktigt VAD man har studerat, det som är viktigt är VAR, alltså på vilket universitet. Yu sa att hon hört att det inte är så i Sverige, att vi mer fokuserar på VAD, det tycker hon är annorlunda och konstigt......... konstigt va?!

Vi byter ämne; religion
Om man idag frågar en Japan vilken religion han eller hon tillhör ska man inte bli förvånad om man får till svar att personen i fråga inte bara är buddist  och shintoist utan dessutom konfucianist. Japans religion präglas av sin mångfald och s.k. synkretism - de olika religionerna smälter samman med varandra. En vanlig japan firar shintofestivaler, studenter ber innan sina prov, par gifter sig i kristna kyrkor och begravningar hålls i buddhisttempel.
Shinto var den första religonen i Japan.
De officiella siffrorna är dock att 54% är shintoister, 40% buddhister, 0,7% kristna och 4,7% uppger andra trostillhörigheter.

Förra veckan var jag vid Kyoto Station. När jag står och tittar på en skylt med en karta kommer en tjej fram och börjar prata, hon var väldigt vänlig och ville hjälpa. Jag måste ha sett väldigt "lost" ut för hon försökte värva mig till att bli ett vittne, Jehovas vittne. 5 min senare kommer ytterligare en tjej med samma ärende fram, de verkar vara inriktade att få med aliens. Deras inledningsreplik var att det är farligt att skaffa vänner genom internet, kanske sant, visserligen var jag själv men jag surfade inte, jag cyklade (och de var också ute och cyklade ;-)).

Kommentarer
Postat av: Mona

Lena, som ett Vittne??!!.
Jo jag tackar ja...Cyklandes runt på gatorna i Kyoto, värvandes flickor och pojkar i en salig blandning...Synen manar till eftertanke - :) - och fantasin tar skutt jag inte visste den var kapabel till!!
Tänk vad lite rotation i vardagen kan innebära...*ler gott*...
Nu är ju förvisso situationen en annan och du torde - tror jag inte iaf???..:) - ge dig hän som vittne...Men se där, om själen din hade varit vilsen och på jakt efter förnyelse/bekräftelse...Vad hade då kunna hänt??
En viktig och intressant reflektion, så här en vanlig måndagseftermiddag...Hur lätt är det inte för människor, världen över, att en helt vanlig dag, på väg till jobbet eller gymet, "hamna i klorna" på vältaliga, bekräftande och vänliga personer. Personer som för stunden "ser dig" och vill bara ditt absoluta väl och ve...

Summa sumarum???
Gör det till din absoluta prioritering att ha själen i topptrim! Ta dig några minuter varje morgon när du vaknar och lyssna in vad du önskar av dagen som komma skall...
Kan du påverka vissa saker i en riktning som gagnar dig - gör det!
Låt resterande opåverkbara saker komma till dig och välj därefter hur du ska bemöta dem - halvfullt eller halvtomt glas...

Ja se där ja, där for jag ut i tankarnas universum...
Men nu är jag åter..:)..och önskar dig en skön dag i familjens hägn...
Kram från ett Stockholm i storm och snöslask! ( " men snart, snart så ÄR det vår!!").....:)

2007-03-19 @ 14:44:07
Postat av: Lena

Kloka ord från en klok kvinna. Jag ska ställa klockan 10 min tidigare i morgon så att jag inte riskerar att bli vittne till något som den starka och trygga jag inte behöver.
Idag är det vår i luften, flickorna har ledigt i dag, de ska bara visa vad de gör i skolan, ca 45 min, Led Conferens, så vi har precis kommit hem efter att ätit av en toppengod thaibuffé.
Det är ca 12 grader och solen tittar fram.

2007-03-20 @ 04:48:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0