Sköna söndag

Igår hade vi 23 grader varmt! 
Snart ska jag tillsammans med en Japansk mamma från skolan, åka och se om det finns några resor till något ännu varmare ställe, vi har inte haft något sportlov, istället har vi vårlov i månadsskiftet mars/april, det är också terminsskifte, från 2:a till 3:e terminen. Det krävs tolk om man ska göra något här för annars är det omöjligt. Igår skulle jag hitta ett ställe där man kunde köpa månadskort till bussen, jag visste att det gick vid en viss tunnelbanestation, jag sprang som en jehu fram och tillbaka, hit och dit efter olika instruktioner så jag höll på att bli galen, verkar svårt för vissa att bara svara att de inte har en susning istället för att peka på måfå.
Ester fick sitt busskort till slut. Förra månaden köpte vid det vid Kyoto Station men det verkar bättre att köpa det på närmaste stället.

Håll tummen att vi får tag i några biljetter, förhoppningen är att jag, Ester och Maja kan ta oss söderut för att tillbringa en vecka i solen. Izumi, som hjälper mig med detta, var hemma hos oss igår och kollade efter resor via internet och telefon, men vi verkar vara sent ute. Orsaken varför hon var hemma hos oss var att hon ville lära sig att göra svenska pannkakor, hennes dotter går i Esters klass och har fått smak på dem.


I dag regnar det. ALLA använder paraply t.o.m. alla cyklister, gummistövlar eller regnjacka är sällan förekommande. Förra onsdagen regnade det också, då traskade jag runt inne i stan med mina röda knähöga gummistövlar och röda regnjacka, ALLA tittade på mina fötter. De små japanskorna har minimala pumps och tunna knästrumpor oavsett väder.

Men jag är så där exotiskt praktisk och rejäl.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0