Under en bro vid floden

Under broarna vid floden finns en hel del kojor, små blå hus i plast. Där bor de bostadslösa. Hemma i Sverige är de hemlösa - enligt mig - mer utslagna, drogproblem eller mentalt sjuka, eller en mix (det ena kanske ger det andra), jag vet att jag generaliserar lite. Här ser vi dem istället grilla ihop med sina grannar, de har mobiltelefoner med vilka de beställer hämtmat (det har setts), de har ordning och reda, de ställer sina skor fint utanför "dörren", de är hela och rena och ser inte det minsta utslagna ut. Det verkar som att de "bara" är så att säga bostadslösa.
Om man jämför antalet hemlösa i Sverige mot antalet hemlösa i Japan är det betydligt vanligare i Sverige (5ggr) om man räknar procentuellt (vilket de gjorde i en undersökning 1999).

image234

Det finns många offentliga toaletter här vilket underlättar för de som bor i de blå kojorna. Det finns också en massa badhus, alltså inte med pool utan små badkar. Vi har ett sådant i området och det är välbesökt på kvällarna av folk som bor i närliggande hus, så jag undrar om de inte har badkar i sina egna hus, standarden varierar nämligen kraftigt.

.......................
Nu ska jag trampa iväg och inhandla 9 små presenter som Maja ska ge sina dagiskompisar då hon bjuder på födelsedagstårtan (hon fyller under lovet), här GER man presenter då man själv fyller år, för här ger man varandra presenter jämt och ständigt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0