En gråmulen helg

Nu är det måndag, igen!!! Det verkar bara finnas måndagar och fredagar här (precis som hemma).

Jag lämnade en ledsen Maja vid Kyoto Station i dag, dagisgruppen skulle på äventyr och titta på djur. Maja längtar hem till sitt röda hus och sina gamla dagiskompisar som pratar svenska. I går kväll när hon skulle somna grät hon en skvätt över att hon inte hittade vägen hem till vårt röda hus, i morse vände hon det ledsna till det mer arga och hotfulla; idag ska jag inte säga bye bye till dej, jag ska baaara säga hej då!

Maja och jag tog bussen till stationen. Det var mycket folk på bussen så vi fick maka in oss bäst vi kunde. Vi kunde tydligen inte tillräckligt snabbt, till min stora förvåning puttades jag helt brutalt in med hjälp av någon, tittade bakom mig och fick se en så´n där minitant, ca 130 cm lång, så under resten av resan stod jag mest och funderade om hon hade skallat mig in i bussen.....

I fredags var Ola hemma från jobbet, superförkyld, så där som bara riktiga män kan vara. Jag passade därför på att övningsköra (de kör ju på fel sida här) men det var till skolan så jag kunde vägen utan och innan, men konstigt är det. Alla infarter, typ till skolan och parkeringsplatsen är så himla trånga, ytorna är minimerade här på något sätt. Varje gång jag skulle sätta på blinkersen sattes vindrutetorkarna på i stället, tack och lov har vi automatbil och tack verkligen och lov att de inte har några rondeller här!


I lördags köpte vi rågmjöl (finns inte i vanliga affären) efter tips från en Japansk tjej som haft inneboende från tyskland som längtade efter grövre bröd precis som vi gör, så vi letade upp jäst och bakade här hemma, njöt ordentligt av varmt nygräddat grovt bröd. Vi har skrivit ut ett recept på knäckebröd också så det blir mer baka av :-) Mjölet var inte gratis, räknade ut att de 12 brödbullarna kostade ca 60-70 kr, men värda varenda öre.

 Före baket var vi på Zoo, det är 10 min cykelavstånd dit. Ola och Maja var visserligen där förra helgen men jag och Ester var så avundssjuka så vi bestämde att det var värt ytterligare ett besök för dem. Det började regna efter en stund och det blev så där elakt rått rakt igenom kroppen så vi åkte hem utan att ha sett alla djuren, så vem vet, kanske det blir Zoo nästa helg igen :-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0