Cikadorna

Trots att dörrar och fönster är stängda så hörs surrandet av cikadorna från trädet på baksidan. Det är stora insekter som troligtvis har megafoner för de kan åstadkomma otroligt höga ljud. Japanerna kallar oljudet för "sommarljud". Jag vet att Ola skrivit lite om dem i sin blogg men jag måste också skriva lite för de är verkligen speciella. De kan bli närmare 1 dm stora, en krake förirrade sig under vagnen och det lät som att det var en jumbojet som slog med vingarna på undersidan, det lät som att den hade hårda nästan metalliska vingar, skitläbbiga!
Men, djurvärlden är ibland grym, mot cikadorna är den grym. De lever tydligen sju år under jord, för att sedan leva ovan jord i sju dagar. De första dagarna parar de sig, resten skriker de ut denna dödsångest.

Jag ska nog inte klaga på oljudet   sommarljudet.

Kommentarer
Postat av: Tina

Fy vilka läskiga rackare! Och vilket tragiskt liv!

2007-08-22 @ 07:12:47
URL: http://[email protected]
Postat av: kicki .v

Hej på Er härligt att Du är igång med bloggandet igen.Mysiga djur känner inte för att stöta på dem....Jag har redan börjat längta efter Er men insett att det blir så länge att längta så jag slutade och skriver till Dig istället..kramar från ett varmt o soligt sverige

2007-08-24 @ 09:53:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0