Vita handskar och munskydd

Vett och etikett
Först trodde jag att japaner som bär munskydd var rädda för att åtdra sig sjukdomar. Det hela kunde inte vara mer fel. Japaner är ett väldigt solidariskt folk och bär masken när de är sjuka för att inte smitta andra.
Allt som kommer ut från kroppen anses vara mycket fult, ................kanske en av orsakerna till Japans låga barnafödande.
 

I helgen är det val här i Japan. Jag har frågat några stycken om de tänker rösta, intresset verkar vara svagt. Det åker omkring en massa bilar besmyckad av bilder på partiledare och enorma högtalare på taket. Från högtalarna uppfattar jag var 4:e ord vara sumasen, och var annat arigatou, dvs ursäkta och förlåt, ödmjukhet är icke att förakta. I de större gatukorsningarna finns vinkande politiker med vita handskar. De som fastnade på mitt foto var nog inte från det liberaldemokratiska partiet för de var de enda jag sett utan ett brett leende. Japan har hållit en konservativ profil under de senaste decennierna, Liberaldemokratiska partiet har, med undantag av valet 1993, haft regeringsmakten sedan 1955.

Det politiska livet i Japan är extremt mansdominerat i första kammaren finns 446 män men endast 34 kvinnor. Kvinnlig rösträtt infördes först 1947.


Två bilder med Maja, ett med det stora blommande körsbärsträdet på skolgården för att det är enormt vackert,  ett på ett annat ställe i skolan för att det är så sött.
  

I går åt jag lunch med min vän Asa och en annan tjej som heter Mamiko. Mamaiko och Asa går till samma nagelfixare, nagelfixaren uppmärksammade deras gemensamma nämnare -Sverige- och sammanförde dem. Asa är som ni redan vet sammanboende med Olas svenske kollega. Mamiko har förälskat sig i Sverige efter att ha bott där i 10 månader 2004. Hennes man är universitetslärare och under utbildningens sista år fanns möjlighet att vara på ett universitet/högskola i ett annat land, han var då på KTH i Stockholm. Mamikos stora mål är att flytta till Sverige, hon pratar bra svenska och tar svenskalektioner här (i grannstaden). Hon försöker hitta ett jobb i Sverige och är inriktad på Ericsson eller rättare sagt Sony-Ericsson, hoppas hon lyckas!!!

Carina, min kära granne därhemma med den fantastiska trädgården, har önskemål att få se och beundra vår uteplats, så varsegod o njut ;-)


Kommentarer
Postat av: Carina

Vilka fantastiska körsbärsträd jag häpnar! Tack för att du la ut bild på er gulliga uteplats (det är så spännande att se hur ni har det - där borta) Bonzai träd är det Japan eller Kina eller både och? Jag har lyckats ta kål på en av dina orkideér trots att jag planterat om i ny orkideéjord och gjort mig till - jag tror den fick separationsångest...från er. Kram/Carina

2007-04-11 @ 14:00:10
Postat av: Lena

Gud så otacksamt, efter allt du gjort, rätt åt den då att den dog ..... hårda ord, flåt.
Svar på din fråga; Bonsaiträd kommer ursprungligen från Kina men har utvecklats mest i Japan.
Må så gott och hälsa dina killar!

2007-04-11 @ 15:19:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0