Helgtvätt

Maja slutade sova middag för mer än ett år sedan men nu har hon fått börjat med det igen. Här i Japan tänker man mer kollektivt, individens behov är ibland sekundärt. På dagis sover alla barnen.  Orsaken att de behöver sova på dagen är att de lägger sig mycket senare än vad svenska barn brukar göra, dels har jag hört det från olika håll samt att jag hör grannbarnen fram till 22-tiden. Orsaken i sin tur till den sena nattningen tros vara att pappan kommer hem så pass sent och att de vill träffas en liten stund, å det är ju trevligt.

Till sovstunden har alla små madrasser, plastad frotté (jag meddelade att hon ALDRIG kissar på sig, svaret var att det skyddar även mot svett, OK), underlakan över frottén, en filt på underlakanet och en filt att ha på sig samt kudde. Allt detta får vi med oss hem för tvätt varje helg. Jag har transporterat detta i en papperskasse, duger gott tycker jag, Maja är nöjd för att den är rosa. Eftersom papperskassen använts så flitigt började den spricka i kanterna. När jag fick den fyllda kassen i fredags så hade den vänliga personalen lagat det spruckna med bred och kraftig tejp. Jag gjorde tummen upp till en annan av mammorna i gruppen och sa lite skämtsamt; perfekt, jag hade planerat att investera i en ny kasse men nu behövs ju inte det, va bra!!! Hon såg lite besvärad ut och sa lite försiktigt att jag borde kanske ändå köpa en ny kasse. Humor och ironi fungerar inte alltid här, detta var bara ett exempel. Jag har nu på förmiddagen varit och handlat en ny kasse på en 100 Yen-shop med Maja gräddnos på.


Nu blir alla nöjda och glada hoppas jag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0